Oldal frissítése

Milyen tévét vegyek PS5 és Xbox Series konzolokhoz?

Aktualizálva

A next-gen konzolok már itt vannak, és velük együtt az egyik legjobb érv is egy új tévé megvásárlása mellett. Van is értelme, hiszen mind a PlayStation 5, mind az Xbox Series a szó szoros értelmében generációkon átívelő ugrást kínál a játszás terén, mind a grafika, mind a gördülékenység tekintetében. A valódi 4K felbontás és a ray-tracing technológia alapértelmezetté vált, a játékok nagyobbak és fotorealisztikusabbak lehetnek, ráadásul akár 120 képkocka/másodperc sebességgel is futhatnak. Ebben a cikkben tanácsokat adunk, hogyan válassz olyan televíziót, amely segít az új konzolokban rejlő lehetőségek teljes kiaknázásában.

Milyen TV-t vegyek PS5-höz és Xbox Series-hez?

A legjobb TV-k PS5-höz és Xbox Series-hez – TARTALOM

  1. Képátló és felbontás - egy gamer tévének nem feltétlenül kell nagynak lennie
  2. Frissítési sebesség - készülj fel a 120 fps-re
  3. Kijelzőtechnológia és HDR - fontosabb, mint gondolnád
  4. HDMI 2.1 - szükség van rá?

Képátló és felbontás - egy gamer tévének nem feltétlenül kell nagynak lennie

Ami a képátlót illeti, ez nem olyan egyszerű, mint amilyennek első pillantásra tűnik. A nagyobb nem jelent automatikusan jobbat, és ha kevés pénzből gazdálkodsz, jobb döntés lehet inkább egy kisebb, de jobb kijelzőtechnológiával rendelkező modellbe fektetni. A nézési távolság tehát döntő szerepet játszik a kiválasztásban. Vásárlás előtt mindenképpen fogj egy mérőszalagot, és mérd meg a kanapéd és az új tévé felállítási helye közötti távolságot. Ha ezzel már tisztában vagy, akkor jöhet az átlóméret kiválasztása. De miért kell az optimálisra törekedni?

Legjobb TV játékkonzolokhoz – képátló
A leggyakoribb TV-méretek összehasonlítása.

Egyszerű - nem fogsz semmit sem megfelelően látni egy olyan TV-n, amely túl kicsi a nézési távolságodhoz képest. Filmnézéskor ez talán még elmegy, de játszás közben már nagyon zavaró. Elvégre látnod kell, hogy mivel lépsz kapcsolatba. A tévé azonban nem lehet túl nagy sem, hiszen kényelmesen el kell férnie a látómezőben, hogy ne kelljen újra fókuszálnod. A túl nagy tévén való játszás kényelmetlen, már csak azért is, mert nem tudod a teljes képet befogadni - arról nem is beszélve, ha olyan közel van, hogy forgatnod kell a nyakad, hogy lásd.

i

Felbontás és optimális nézési távolság

A nézési távolság szempontjából a tévé felbontásának is van némi szerepe, különösen akkor, ha túl közel ülsz hozzá. Ha két tévé ugyanolyan felbontású, de az egyik nagyobb, mint a másik, akkor logikus, hogy a nagyobb tévé nagyobb pixelekkel is rendelkezik. A nagyobb pixeleket pedig könnyebb megkülönböztetni. Az optimális nézési távolság tehát azért is hasznos, hogy a kép vizuálisan egységes maradjon - ha olyan közel ülnél, hogy az egyes pixeleket meg tudnád különböztetni egymástól, az összélmény erősen romlana.

Manapság már a 4K televízió a trend. Az alapmodellek nagyon kedvező árúak, és ha egy next-gen konzol beszerzését tervezed, akkor egy Full HD tévével elpazarolnád a benne rejlő lehetőségeket.

Optimális nézési távolság táblázata (4K felbontás)
Képátló
Minimum*
Optimális
Maximális
40" (100 cm)
0,7 m
1,7 m
2,5 m
43" (108 cm)
0,8 m
1,9 m
2,7 m
50" (127 cm)
0,9 m
2,1 m
3,2 m
55" (139 cm)
1 m
2,3 m
3,5 m
60" (152 cm)
1,2 m
2,5 m
3,8 m
65" (164 cm)
1,3 m
2,7 m
4,1 m
70" (177 cm)
1,4 m
2,9 m
4,4 m
75" (189 cm)
1,5 m
3,1 m
4,7 m
80" (200 cm)
1,6 m
3,3 m
5 m
85" (215 cm)
1,7 m
3,5 m
5,3 m

*A pixelek láthatósága szerinti hozzávetőleges érték.

Frissítési sebesség - készülj fel a 120 fps-re

Az Xbox Series és PlayStation 5 konzolok többek között akár 120 képkocka/másodperc sebességű játszást ígérnek. A legtöbb játék 4K-ban 60 fps sebességgel fut, de bizonyos játékok valóban az említett 120 fps-es határértéket célozzák meg. Ezek többnyire kompetitív akció- és versenyjátékok, így ha a többjátékos játékok rajongója vagy, mindenképpen érdemes olyan tévét keresned, amely képes 120 fps megjelenítésére.

i

Változó frissítési sebesség

A next-gen Xbox Series és PlayStation 5 konzolok támogatják a változó képfrissítési frekvenciát (VRR). Ez megakadályozza a vízszintes képkockaszakadást, és a játékokat jelentősen simábbá teszi akkor is, ha a képkockasebesség küszöbértéke (60/120 fps) alá esnek.

A folytonossági problémákat általában nem maga a képkockasebesség okozza, hanem az, hogy a konzol vagy a számítógép által generált képkockák száma eltér a monitor frissítési frekvenciájától, ami következetlenségeket okoz az úgynevezett frametime-ban. Ez olyan igényes átmeneteknél figyelhető meg, ahol a GPU nem képes a kívánt sebességgel képkockákat kiadni.

A VRR-rel rendelkező monitor vagy televízió azonban képes a frissítési sebességét a konzol videojeléhez igazítani, így szinte megkülönböztethetetlenül egyenletesek maradnak azok a jelenetek is, amelyekben a generált képkockák csökkenése tapasztalható. Ez különösen a hardverintenzív 4K/120 fps sebességű játékoknál előnyös, ezért egy next-gen konzolokhoz megfelelő gamer TV-nek támogatnia kell a VRR-t.

A kiválasztás azonban nem mindig könnyű, mivel a paraméterek általában nem jelzik a 4K / 120 Hz megjelenítésének képességét. Ilyen például az LG B9 OLED TV, amely bár a HDTVTest csatorna szerint képes a 4K / 120 Hz megjelenítésére, a termékanyagokban ez egyáltalán nem szerepel. Az egyetlen elérhető paraméter 50 Hz. Egy másik példa a Samsung Q80T, amelynek adatai csak 100 Hz-et mondanak, de a gyártó weboldalán 4K / 120 Hz-es játékmódról árulkodik. Nyilvánvaló, hogy sem az 50, sem a 100 Hz nem felel meg a 120 fps megjelenítéséhez szükséges 120 Hz-nek. Hogyan működik tehát a tévék frissítési frekvencia jelölése? (Folytatás a táblázat alatt)

Legjobb gamer TV-k konzolokhoz – VRR
Az LG így szemlélteti a képszakadást. Ez az egyik olyan nemkívánatos jelenség, amelyet a VRR technológia megakadályoz. A VRR típusai közé tartozik az AMD FreeSync és az NVIDIA G-Sync.
4K felbontást 120 Hz-en támogató televíziók
Márka és modell
Képalkotó technológia
Változó frissítési sebesség (VRR)
Samsung
Samsung Q70T (minden méretben)
QLED

Samsung Q80T (minden méret, kivéve 49")
QLED

Samsung Q90T (minden méretben)
QLED

Samsung Q95T (minden méretben)
QLED

Samsung Q800T (minden méretben)
QLED (8K / 60 Hz)

Samsung Q950T (minden méretben)
QLED (8K / 60 Hz)

Sony
Sony Bravia XH90* (minden méretben)
LED
Sony Bravia ZH8* (minden méretben)
LED (8K / 60 Hz)

LG
LG NANO86 (minden méretben)

NanoCell

LG NANO90 (minden méretben)
NanoCell

LG NANO95 (minden méretben)
NanoCell (8K / 60p, 4K / 120p)
×
LG NANO99 (minden méretben)
NanoCell (8K / 60p, 4K / 120p)
×
LG GX (minden méretben)
OLED
LG BX (minden méretben)
OLED
LG GX (minden méretben)
OLED
LG WX (minden méretben)
OLED ×
Más gyártók 2020-as tévéi nem támogatják a 4K/120Hz-et.

*A Sony XH90 és ZH8 tévékészülékei a "Ready for PlayStation 5" feliratot viselik - a Sony ezzel egyértelművé teszi, hogy ezek a modellek támogatják a PS5 összes funkcióját, amit természetesen garantálni is tud, hiszen a PlayStation konzolokat is a Sony gyártja.

Az 50 Hz és 100 Hz jelölések a televíziós műsorszórási formátumokon alapulnak, amelyekben a képet másodpercenként 25 vagy 50 képkockával sugározzák. A tévégyártók akkor is ezt a fajta jelölést használják, ha a tévépaneljeik a megadott értéknél több Hz megjelenítésére képesek. 50 Hz-es tévék 60 Hz (60 fps), 100 Hz-es tévék pedig általában 120 Hz (120 fps) megjelenítésére képesek.

Ez azonban nem ökölszabály, mivel a magasabb számok (100 Hz+) esetében előfordulhat, hogy a megadott érték nem a fogadott jel maximális frekvenciáját jelenti, hanem a kép egyenletességét növelő technológiák alkalmazásával torzított frekvenciát (ez hamis képkockák beillesztésével történik). Ebben az esetben előfordulhat, hogy a paraméterekben 100 Hz-et találsz, még akkor is, ha a TV csak 60 Hz-es jel megjelenítésére alkalmas. Jó gamer TV-t találni ezért néha kihívást jelentő feladat lehet. A magabiztos kiválasztás érdekében javasoljuk, hogy használd a fenti, általunk készített táblázatot.

i

Bemeneti késleltetés (input lag) és játékmód (game mode)

A bemeneti késleltetés szintén nagyon fontos játszás közben, és gyakran túl hosszú lehet a tévéknél. A bemeneti késleltetés egyszerűen az az idő, amely a vezérlőn lévő gomb megnyomása és a képernyőn megjelenő művelet végrehajtása között telik el. Alacsony bemeneti késleltetés esetén a játék érzékenyebbnek tűnik.

Egyes tévékészülékek azonban, amelyeknél általában a különböző vizuális javítások élveznek prioritást, néha 70 ms-nál is nagyobb bemeneti késleltetéssel rendelkeznek alapmódban. Ezért érdemes mindig a játékmódot használni, amely kikapcsolja a filmszerű képjavításokat, és 10 ms alá csökkenti a bemeneti késleltetést. Sajnos a tévékészülékek specifikációjában ritkán olvasható az elérhető legalacsonyabb bemeneti késleltetés, ezért vagy a játékmód képességeire kell bíznod magad, vagy a konkrét modellekről szóló véleményeket kell keresned.

A fenti táblázatban szereplő összes TV kiváló bemeneti késleltetéssel rendelkezik (10 ms-nál kisebb) a független értékelések szerint.

Ha többet szeretnél megtudni a játékmódokról, olvasd el a Mi az a gaming TV és miért éri meg című cikkünket.

Kijelzőtechnológia és HDR - fontosabb, mint gondolnád

LED, QLED, NanoCell és OLED - ez a négy fő kijelzőtechnológia, amelyet ma a televíziókban láthatunk. A LED, a NanoCell és a QLED tulajdonképpen egy módosított LCD-technológia - LED-es háttérvilágítással és folyadékkristályos réteggel rendelkeznek, amelyek a képet ellenőrzött fényáteresztéssel állítják elő. A háttérvilágítás mindkét technológia esetében lokalizálható, azaz kikapcsolható ott, ahol fekete színt jelenít meg. Ez azonban nem éri el a szerves dióda alapú OLED televíziók színmélységét, amelyek képpontjai közvetlenül vannak megvilágítva, ezért nincs szükségük háttérvilágításra - önmagukat tompítják, és a fekete területeken teljesen kikapcsolnak.

Legjobb TV-k PS5-höz és Xbox Series-hez – HDR
A HDR technológia vizuális magyarázata. Forrás: Samsung

A legjobb élményhez olyan tévére van szükség, amely a legsötétebb feketéket, a legvilágosabb fehéreket és gazdag színeket jelenít meg egymás mellett. Ezeknek a jellemzőknek általában az OLED tévék felelnek meg a legjobban, de ez nem jelenti azt, hogy a LED, NanoCell és QLED modellek jelentősen lemaradnának - éppen ellenkezőleg, ezek is képesek jól teljesíteni. Ez csupán az adott modelltől és annak árától függ. Egy olcsó LED-tévé természetesen lényegesen rosszabb lesz, mint egy drágább QLED vagy OLED, de a drágább LED-ek esetében a technológiák közötti minőségbeli különbség nem annyira szembetűnő.

HDR: Nem minden tévé egyforma. Távolról sem...

A HDR (High Dynamic Range) szintén a kijelzőtechnológiák képességeihez kapcsolódik. A HDR-t mind a megjelenített videóformátumnak, mind magának a kijelzőnek támogatnia kell. Egy megfelelő HDR televíziónak egyszerre kell képesnek lennie a nagyon világos fehérek és a nagyon sötét, ideális esetben abszolút feketék megjelenítésére. Ez a tartomány mélyebbé és élénkebbé teszi az eredményül kapott HDR-képet, mint egy hagyományos SDR esetében, és a viszonylag alacsony kontrasztú területeken is megőrzi a finom részleteket (például hamarabb ki lehet venni egy sötétből előbukkanó sziluettet).

i

Egy HDR-képes tévé beszerzése a next-gen konzolhoz mindenképpen egy lépés a jó irányba. Az Xbox Series és a PlayStation 5 is támogatja a HDR-játékokat.

  • Xbox Series: HDR10, Dolby Vision
  • PlayStation 5: HDR10, Dolby Vision támogatás még nem megerősítve

Ha többet szeretnél megtudni a HDR-ről, olvasd el a Mi a HDR és hogyan működik című cikkünket.

De nem minden HDR-tévé egyforma. A magasabb ár és a jobb általános képminőség jobb HDR-t jelent. Ezért az egyik formátum támogatása önmagában nem garantálja a jó képi teljesítményt, csak azt, hogy a tévé képes az adott formátum megjelenítésére. Mennyire lesz jó az eredmény? Ez magától a tévétől függ, de ha valóban érdekel a HDR, érdemes megfizetni érte a felárat.

HDMI 2.1 - szükség van rá?

A 4K felbontás, 120 Hz, HDR és változó frissítési frekvencia (VRR) támogatása mindkét konzol esetében garantált. Tehát aszerint kell eldöntened, hogy szükséged van-e HDMI 2.1-re, hogy szeretnéd-e kihasználni mindezen funkciók előnyeit. Ha igen, akkor fontosabb, hogy a fenti fejezetekben leírt paramétereket tartsd szem előtt - ha a tévé 4K/120Hz-et kínál, akkor biztosan rendelkezik HDMI 2.1-es csatlakozókkal is, de fordítva nem működik, a HDMI 2.1 megléte önmagában nem garantálja a 4K/120Hz-es támogatást.

Legjobb televíziók játékkonzolokhoz – HDMI
A konzol és a tévé összekapcsolásához mindenképpen szükséged lesz HDMI-re. Melyik verzióra? Ezt az tévé képességei és az elvárásaid határozzák meg.

De a világ biztosan nem dől össze HDMI 2.0 használatakor sem, amely a 4K felbontást csak 60 Hz-en tudja. Végül is ez egy olyan szabvány, amely hamarosan sok konzolhasználó számára mindennapi valóság lesz, annak ellenére, hogy korábban nehéz volt elérni. Tekintettel arra, hogy valószínűleg nem minden játékban lesz elérhető a 4K/120 Hz, a HDMI 2.0 legnagyobb hiányossága inkább a VRR-támogatás hiánya. De még egyszer - ha olyan tévét veszel, amely támogatja a VRR-t, akkor annak HDMI 2.1-gyel is rendelkeznie kell.

  • HDMI 2.0 – 4K, 60 Hz, HDR
  • HDMI 2.1 – 10K, 120 Hz, HDR, VRR (változó képfrissítési frekvencia)

A csatlakozók számára is érdemes odafigyelni. Ha konzolt, hangprojektort, laptopot és egyebeket szeretnél csatlakoztatni a tévéhez, győződj meg róla, hogy a készülék több mint két HDMI-csatlakozóval rendelkezik.

i Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Az új tévé kiválasztása természetesen attól függ, hogy mit vársz el tőle. A képátló kiválasztásakor vedd figyelembe a nézési távolságot. Az is döntő fontosságú lehet, hogy ki fogod-e tudni valaha is használni a 4K-t 120 fps sebességgel - ha multiplayer játékokat játszol, akkor ezt talán érdemes lehet megfontolni. Végül pedig ott van még a VRR funkció, ami minden konzollal játszó felhasználó számára kiemelten fontos.

Az Ön adatainak védelme fontos számunkra

Mi, az Alza.cz a.s., azonosítószám: 27082440, sütiket használunk a weboldal működőképességének biztosításához, és a beleegyezéseddel weboldalunk tartalmának személyre szabásához is. Az "Értem" gombra kattintva elfogadod a sütik használatát és a weboldal viselkedésével kapcsolatos adatok átadását a célzott hirdetések megjelenítésére a közösségi hálózatokon és más weboldalakon található hirdetési felületeken.

További információ
Értem Részletes beállítások Elutasít mindent
P-DC1-WEB10