Az online vásárlás növekvő népszerűsége egyúttal a legkülönbözőbb csalások táptalajaként is szolgál. A csalók megpróbálnak visszaélni az emberek bizalmával, hogy ezáltal hozzáférjenek a vásárlók érzékeny adataihoz, bankszámláihoz. Az online pénzügyi csalások az elmúlt két évben rohamosan nőttek, a szakértők szerint akár több tíz százalékkal is. Ez nagyrészt a koronavírus-járványnak köszönhető, amely miatt az emberek sokkal több időt töltöttek az online térben. Ahogy azt a rendőrségi statisztikák is jól mutatják, az online csalás egyáltalán nem ritka.
i
Amennyiben internetes csalás áldozatául estél, tégy bejelentést a rendőrségen. Az Alza.hu nem közvetlen áldozat ilyen esetben. Az Alza.hu csak a bejelentésed és a rendőrség hivatalos kérése esetén adhat át bármilyen információt az esetről, amely segíthet annak tisztázásában és az elkövető elfogásában.
Valószínűleg mindenki találkozott már olyan e-mailekkel és szöveges üzenetekkel, amelyek fantasztikus nyereményekkel vagy csábító pénzjutalmakkal kecsegtetnek, esetleg találkozott már olyan hamis weboldalakkal, amelyek elismert vállalatokat vagy bankokat imitálnak. Az átverések és az adathalászat azonban egyre kifinomultabbá válik, és már nemcsak a kétes címekről érkező, rossz angol nyelven megírt e-mailekről van szó (bár ez az egyik leggyakoribb figyelmeztető jel a csalárd viselkedés felismerésére).
A multinacionális kiberbiztonsági vállalatok adatai azt mutatják, hogy az adathalász-támadások száma jelentősen megnőtt az elmúlt években. A PhishLabs platform például 2021 és 2020 között teljes 32%-os növekedést jelent éves szinten. Az ilyen támadások leggyakoribb célpontjai a pénzügyi és banki szektor, valamint a közösségi média. De nem kerülik el az e-kereskedelmi szektort sem.
Ez alól az Alza.hu sem kivétel, az elmúlt hónapokban és években több olyan támadással is szembesült, amelyek a vállalat hírnevét használták ki. Mindig nyomatékosan figyelmeztetünk az ilyen üzenetekre és e-mailekre, és azt tanácsoljuk ügyfeleinknek, hogy semmiképpen se reagáljanak rájuk, különösen ne nyissanak meg semmilyen linket, és ne adják meg személyes adataikat kétes kinézetű oldalakon. Az Alza mindig átláthatóan tájékoztat minden folyamatban lévő eseményéről közvetlenül a weboldalán vagy a hivatalos kommunikációs csatornáin. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy milyen konkrét csalási formákkal találkoztunk az elmúlt időszakban.
A csalási taktikák klasszikus példája a csalárd SMS-üzenetek és e-mailek. A múltban emberek ezrei kaptak olyan SMS-üzeneteket, amelyekben arról tájékoztatták őket, hogy a webáruházunkból nem igényelt nyereményeket kaptak. A mellékelt link egy csalárd weboldalra vezetett, amely az emberek hitelkártyaadatait próbálta kicsalni az ígért nyeremény kézbesítéséhez szükséges postaköltség kifizetésének ürügyén.
A hasonló SMS-ek és e-mailek általában a karácsonyi szezonban és a nagy kiárusítási események idején a leggyakoribbak, amikor a támadók arra számítanak, hogy az emberek kevésbé éberek a vásárlási és promóciós ösztönzők áradatában. Az ilyen csalások felderítése nem nehéz. Csak néhány alapvető technikát kell elsajátítanod, hogy felismerd a gyanús üzeneteket.
Például az ilyen "nyeremény" SMS-ekben vagy kedvezményes árat hirdető e-mailekben szereplő feladó neve már első ránézésre is figyelmeztető jelzést kell, hogy adjon. A címzett továbbá a következő 3 figyelmeztető jelzésre figyelhet fel: nyelvi pontatlanság, a webáruház weboldalától eltérő helyre vezető link, valamint egy kétes, nem biztonságos domainre mutató link. A https előtag hiánya is egy erős figyelmeztetőjel. A támadók azonban egy ártalmatlannak tűnő linkkel álcázhatják az oldaluk címét. Ezért nem ajánlatos rákattintani a linkekre, hanem inkább kimásolni és átvinni a címet egy böngészőbe, hogy leellenőrizhessük, valójában hová is vezet a link.
Egyre gyakrabban találkozunk csalárd posztokkal bizonyos közösségi hálózatokon. A cégünk égisze alatt értékesített termékeket ígérnek az eredeti ár töredékéért, például Samsung QLED 4K TV-t kevesebb mint 2 €-ért, Dyson porszívót 3 €-ért. A link megnyitása után a hamis oldal a fizetési adatokat kéri. A bejegyzés hitelességét az állítólagos promóció keretében már vásárolt vásárlók megjegyzéseivel és cégünk logójával igyekszenek alátámasztani.
Azonban közelebbről megvizsgálva a képeket, ellentmondásokat fedezhetünk fel. A csalárd webáruházak logója eldeformálódott, teljesen egyértelmű, hogy nem az Alza egyik áruházáról van szó, az egyes elemek nyelvileg nem illeszkednek egymáshoz - a termékeknél található leírások általában más nyelven íródtak, a fotó hátterében más feliratok vannak, amelyek nem egyeznek a promóciós táblákéval stb. Minden akciónkról mindig közvetlenül a közösségi médiafelületeinken adunk tájékoztatást. Így könnyen leellenőrizhető egy-egy poszt hitelessége, vagy adott esetben hiteltelensége.
Az utóbbi időben gyakran előfordult, hogy a Messenger-en is terjedtek a csalárd üzenetek. A felhasználó egy kérést kap egy látszólagos kapcsolattartótól, hogy küldje el a mobilszámát, majd egy cégünk logójával ellátott "ajándékutalvány" ajánlatot kap. A feladó ezután a kapott SMS-ből származó kódot kéri. Ez további visszaélésekhez és pénzveszteséghez vezethet. Ilyen gyanús kapcsolatfelvétel esetén javasoljuk, hogy először ellenőrizd a levélíró személyazonosságát egy telefonhívással vagy egy utólagos kérdéssel, amelyre csak az állítólagos kapcsolattartó tudhatja a választ. Az Alza.hu nem bocsát ki ilyen utalványokat. Az ilyen esetekben is visszaélnek a márkanévvel.
Ugyanezek a szabályok vonatkoznak a divatosnak tűnő internetes hirdetésekre, felugró ablakokra és weboldalakra is. Mielőtt elcsábulnál egy ellenállhatatlan ajánlat vagy egy állítólagos nyeremény, például egy új iPhone láttán, mindig végy néhány mély lélegzetet, majd próbálj ellenállni a késztetésnek, és koncentrálj azokra a részletekre, amelyek segítenek felismerni az átverést. Az alábbi esetben is egyből gyanús lehet az URL, a nem biztonságos domain, a szorító időkorlát és a megkérdőjelezhető feldolgozási díj. Egyetlen jó hírű webáruház sem követelhet ilyesmit az ügyfelektől.
Egy olyan világban, ahol minden fontos adatunkat (hitelkártyaadatokat, személyes címeket, telefonszámokat stb.) online tároljuk, minden internetezőnek azzal kell védekeznie a támadásokkal szemben, hogy a lehető legnehezebbé teszi az egyre kifinomultabb kibertámadók számára a lopást. Ezért IT-szakértőinkkel közösen összeállítottunk 10 egyszerű szabályt, amelyek segítségével elkerülheted a virtuális buktatókat, megvédheted magad és az adataidat.
i
Szükség esetén vedd fel velünk a kapcsolatot az információs vonalunkon, a 06-1-701-1111-es telefonszámon.
Ha azonban azt gyanítod, hogy internetes csalás áldozata lettél, értesítsd rendőrséget. Az Alza.hu nem közvetlen áldozat egy ilyen esetben, csak a bejelentésed és rendőrség hivatalos kérése után adhat ki bármilyen információt az ügyről, amely segíthet az ügy tisztázásában és az elkövető elfogásában.
Egy csalárd webáruházból történő vásárlás jelentős anyagi károkat okozhat, könnyen pénzt veszíthetsz. Hogyan lehet kiszúrni egy átveréses webáruházat? Hogyan járjunk el? A keret nagyon hasonló a fenti tízes biztonsági listához. A következő tippek segítenek kiszűrni a kockázatos webáruházakat.
A csalók egyik gyakori módszere a pénzeszközök vagy érzékeny adatok megszerzéséhez az, hogy a népszerű hirdetési platformokon hirdetnek árucikkeket vonzó áron. Arra kérik a vevőket, hogy fizessék ki előre az árut, vagy fizessenek be egy számlára. A csaló a leendő vásárlónak egy Alza számlaszámot küld az előre leadott rendeléséhez tartozó változó szimbólummal. A becsapott személy így az Alza.hu-nak fizeti ki a megrendelést, a csalót pedig semmi sem akadályozza meg abban, hogy átvegye az árut. A megrendelés átvétele után a csaló leállítja a kommunikációt a becsapott személlyel.
Hasonló módon egyes csalók az Alza.hu munkatársainak kiadva magukat, kedvezőbb árú árukkal próbálják becserkészni áldozataikat. Azt állítják, hogy így jobb ajánlatokhoz jutnak hozzá, és teljesen hitelesnek is tűnnek. Rendszerint PayPal-on keresztül kérik a fizetést. Az előző esethez hasonlóan a pénz átvétele után megszakítják a kapcsolatot. A cégünk nevével való visszaélés másik formája az Alza nevében küldött hamis promóciós e-mail, amely különleges ajánlatot tartalmaz, és egy csalárd weboldalra mutató linket, amelyen keresztül a csalók megpróbálják megszerezni az ügyfél személyes és fizetési adatait.
Mindenekelőtt célszerű leellenőrizni az eladót a Google keresőjén keresztül. Számos olyan weboldal és közösségi oldal létezik, amelyek a csalárd kapcsolatok regisztrálására szolgálnak. Egy ismeretlen eladó néhány kattintással ellenőrizhető. Az is egyszerű módja a pénzveszteség elkerülésének, ha utánvéttel rendelsz dolgokat. Ne küldj előre pénzt ismeretlen vagy nem ellenőrzött eladóknak!
A változó szimbólumot a kifizetések megrendelésekhez való hozzárendelésére használják. Ha tehát olyan személlyel van dolgod, aki a fizetési adatokat úgy küldi, hogy változó szimbólumot kell kitöltened, akkor nagy valószínűséggel a pénzed egy külső platformon fedezi a megrendelést. Tulajdonképpen kifizeted a csalónak az árut, majd soha többé nem hallasz felőle.
Ha ilyen, vagy ehhez hasonló csalások célpontja lettél, akkor ezt jelentened kell a rendőrségen. Az Alza.hu nem közvetlen áldozat ilyen esetekben. Az Alza.hu csak a bejelentésed és a rendőrség hivatalos kérése nyomán adhat át minden olyan információt, amely segíthet az ügy tisztázásában és az elkövető elfogásában.
Háztartási kisgépek Mobiltelefonok