Az elektromos autók a motoros járművek rajongói között csúnya kiskacsáknak számítanak, a maguk magas árával és korlátozott hatótávolságukkal. A Tesla Elon Musk karizmatikus vezetésével viszont pont az ellenkezőjét igyekszik bebizonyítani. Erre a legjobb példa a Tesla S 75D. Túlzások nélkül ez egy olyan elektromos jármű, amelyet élvezet vezetni. Milyen messzire jutsz vele, mivel fogad a belső terében és működik egyáltalán az autonóm vezetés?
A Tesla Motors inkább egy start-up-ra hasonlít, mintsem egy autógyártóra. A nem ortodox hozzáállásával valóban kitűnik a szakmabeli szokásokban. Már 2008-ban a Tesla úgy döntött, hogy megkezdi az elektromos autók sorozatgyártását. Az első modell a Tesla Roadster volt, amely a Lotus Elise-re épített. A gyorsulás 0-ról 96 km/h-ra 3,9 másodperc alatt történt.
A teljesen elektromos szedán autót a Tesla 2012-ben kezdte el gyártani. Azóta igazi fejlődésen ment keresztül. A ma gyártásban levő Tesla S 75D ugyanis nagyon kevés hasonlósággal rendelkezik az eredeti modellel. Pár évvel ezelőtt nehezen képzeltük volna el, hogy egy szoftverfrissítésnek köszönhetően új és jobb funkciók kerülnek a járműbe. A Tesla járművek Linux alapú rendszert használnak, és a gyakorlatban szinte mindig online vannak. A gyártó ennek köszönhetően automatikusan és a távolból frissítheti a szoftvert, így fokozatosan ad hozzá új és javított funkciókat. Ezzel a módszerrel javult például az autonóm vezetés is.
Michal Rybka, a mi szakértőnk is kipróbálta az autonóm vezetést, amelyről a benyomását a következő videóban tekinthetitek meg.
Hogy is van ez az ígért hatótávolsággal? Ez sok mindentől függ (külső hőmérséklet, domborzat, csomag tömege), de a szabványos hatótávolság a Tesla S 75D esetében 466 km. Az igazi, gyakorlatban tapasztalható érték viszont ettől alacsonyabb lesz.
A Tesla S 75D kinézete mögött Franz von Holzhausen tervező áll. A munka láthatólag nagyon jól illett hozzá, az autó ugyanis megállja a helyét olyan márkák mellet is, mint a BMW vagy Mercedes.
A vonzó sportos formák nemcsak szépek, de gondoskodnak a tökéletes aerodinamikáról is. Sehol nem lóg ki egy antenna sem, és az ajtó fogantyúi is képesek elrejtőzni a testben. Ha a stílus kulcsot magadnál tartod és közeledsz az autó felé, akkor ezek a fogantyúk automatikusan kijönnek az ajtóból. Ez a kulcs a Tesla S 75D formavonalait követi, de meglepően egyetlen gombot sem tartalmaz. Ennek ellenére is könnyedén kezelheted az összes szükséges funkciót. Elég a csomagtartó részen kétszer nyomni és az ajtók automatikusan kinyílnak. Hasonlóan nyithatod a töltő csatlakozóhoz tartozó nyílást is.
A Tesla Model S 75D a motorháztető alatt 386 kW teljesítményt 498 Nm forgatónyomatékot rejt. Az összkerék meghajtást nagyon okosan tervezte meg a Tesla. Az első és hátsó tengelyt ugyanis mindig 193 kW teljesítményű elektromos motor hajtja meg. Magát a vezetést teljes csend övezi, amelyhez kell egy kis idő, ameddig hozzászokik az eddig belső égésű motort használó sofőr.
A vezetési élmény egy szóval fantasztikus. A szükséges gyorsulás esetében az autó azonnal reagál és mélyen az ülésbe nyom téged. A többi autónál először kisebb fokozatba szükséges váltani, majd csak azután elérhető a gyorsuláshoz szükséges energia. A Tesla S 75D esetében ez soha nem fordulhat elő. A gázpedál lenyomása után úgy fogsz repülni mint a SpaceX rakéták. A nulláról 100 km/h-ra való gyorsulás mindössze 5,4 másodperc alatt történik, és ez magáért beszél.
A vezérlőpulton elhelyezkedő gombok számát megpróbálhatod kitalálni. A klasszikus autók esetében ez a szám több tíz nagyobb és kisebb gombot jelent. A Tesla Model S 75D megelégszik két gombbal. Minden további irányításhoz a 17” átmérőjű kijelző szolgál. Az egyszerű és intuitív kezelőfelület az Apple okos berendezéseihez hasonló.
A kijelző nemcsak az aktuális vezetési információkat jeleníti meg, hanem mint navigáció is működik. A tolatásnál HD képet biztosít a hátsó kamerából. Feltűnhet valakinek, hogy a belső térben semmilyen gomb sem található. Az indításhoz szükséges gombot sem találod meg. A Tesla Model S 75D ugyanis az automatikus zárkioldás után azonnal fel van készülve a menetre. A kormány alatt elhelyezkedő választóval egyszerűen csak „D” módba kell helyezni és le kell nyomni a gázpedált.
Mind a két amerikai elektromos autó több technológiai funkciót megoszt egymással, beleértve az autópilóta funkciót és a hatalmas vezérlőpultot. A Tesla S 75D a sportos szedánok közé tartozik prémium felszereltséggel. Úttörőnek számít az elektromos autók piacán.
A Tesla Model X 100D egy nagy és nehéz SUV, amely problémamentesen szállít öt személyt és mindeközben hihetetlen 2180 liter csomagteret biztosít az első és hátsó csomagterekben. Ezen hihetetlen paraméterek ellenére is nulláról százra 5 másodperc alatt képes felgyorsulni és akár 565 km-t hatótávolsággal rendelkezik egyetlen feltöltéssel. Első látásra megismerhető a felfelé nyíló Falcon Wings ajtókról és a panoráma szélvédőről.
Az Autosalon televíziós műsor a nehezebb visszacsatolás nélküli irányításról ír. Ennek ellenére viszont a Tesla S 75D 97%-os teljes értékelést kapott. Hasonlóan tekint a Teslára az angol Top Gear is, amely 9 pontot adott a 10-ből a járműnek. Főleg az elektromos autók terén tapasztalt úttörést értékelték. A Tesla S-t, mint győztes autót jelölte meg az Autocar oldal is.
A kritikus Rasťo Chvála a Garaz.tv oldaltól a Tesla Model S 75D-t elképesztő elektromos játéknak titulálta, amelynek kitűnő vezetési paraméterei vannak.
Ha hosszabb utat tervezel, akkor természetesen gondolnod kell majd a töltőállomásokra is. A Tesla Model S 75D elektromos autó kikeresi a legközelebb megtalálható állomást a tervezett útnak megfelelően. A töltés ideje 70 perc és 4 óra között mozog, amely attól függ, hogy milyen teljesítményű a töltőállomás. A hagyományos otthoni csatlakozóról viszont egész este töltődni fog az autó.
Az autózás jövője elektromos. Már csak az a kérdés, hogy ez a változás milyen gyorsan fog végbe menni. Elon Musk a Teslával nagyon keményen dolgozik azon, hogy ez az idő minél rövidebb legyen. Nemrég bejelentette, hogy el fogják törölni az elektromos autók egyik hátrányát – a lassú töltést. A fejlesztések nagyon gyorsan zajlanak és úgy tűnik, hogy hamarosan megjelennek majd az első 350 kW teljesítményű töltőállomások, amelyek a Tesla Model S 75D töltési idejét 10 percre csökkentenék.
Az elektromos autók a kezdetekben nehézségekkel küzdöttek a töltés terén, de manapság már a helyzet sokkal jobb. A töltőállomások száma rohamosan növekszik. Néhány töltőállomás használata teljesen ingyenes.
A vásárló számára manapság széles választék áll rendelkezésre az elektromos autók piacán. Így most összehasonlítjuk a Volkswagen e-Golf, Tesla S 75D, BMW i3 és a Nissan Leaf elektromos autókat. Már első látásra kiemelkedik paramétereiben a Tesla S a többi autó közül.
Elektromos autó | Tesla Model S 75D | VW e-Golf | Nissan Leaf | BMW i3 |
Maximális hatótávolság | 490 km | 300 km | 250 km | 250 km |
Gyorstöltés (400 V) | 70 perc | 45 perc | 30 perc | 30 perc |
Klasszikus töltés (220 V) | 8 óra | 17 óra | 13 óra | 14 óra |
Akkumulátor kapacitás | 75 kWh | 36 kWh | 30 kWh | 33 kWh |
Teljesítmény | 386 kW | 100 kW | 80 kW | 125 kW |
Tömeg | 2 108 kg | 1 510 kg | 1 505 kg | 1 195 kg |
Forgatónyomaték | 498 Nm | 290 Nm | 224 Nm | 250 Nm |
Fogyasztás (100 km) | 19,13 kWh | 12,7 kWh | 15 kWh | 12,6 kWh |
Maximális sebesség | 225 km/h | 150 km/h | 144 km/h | 150 km/h |
Csomagtér mérete | 894 l | 341 l | 370 l | 260 l |
Ár | 32 737 590 Ft | 11 314 664 Ft | 9 320 735 Ft | 11 255 672 Ft |
Ha még nem tudnátok, az Alza.hu változtat a már ismert szokásokon. Az új autót egyszerűen megrendelheted interneten keresztül, és a fizetés után másnap már a garázsod előtt lesz. A Tesla S elektromos autót megtekintheted a Prágában, Holešovice-ben.
A parkolás terén az elektromos autók manapság több előnyt is élveznek a hagyományos autókkal szemben. Az utakon több városban is használhatják a buszsávokat, illetve a kijelölt parkolóhelyeken is ingyenesen parkolhatnak. Egyre több ország teszi elérhetőbbé az elektromos autók számára ezeket a lehetőségeket.