A DLSS az egyik legizgalmasabb technológia, amely az NVIDIA GeForce RTX videokártyák megjelenésével került be a köztudatba. Hogyan működik valójában, és mire jó?
A DLSS (Deep Learning Super Sampling) egy mesterséges intelligencián alapuló renderelési technológia, amely jelentősen növeli a grafikai teljesítményt a dedikált Tensor magok felhasználásával. Speciális neurális hálót használ gépi tanulással, ami növeli a képkockasebességet, miközben gyönyörű és éles játékképet hoz létre. Ezáltal teljesítménytartalékot biztosít a gamerek számára a ray-tracing maximális beállításaihoz. Élvezd a játékot még magasabb felbontásban és még jobb részletességi beállításokkal, és merülj el az kiváló vizuális élményben.
Az NVIDIA 2018 szeptemberében mutatta be a DLSS-t mint a GeForce RTX 20 (Turing) új generációs videokártyáinak kulcsfontosságú funkcióját. A bevezetéskor a DLSS azonban csak néhány videójátékra (konkrétan a Battlefield V és a Metro Exodus) korlátozódott, mivel a számítási algoritmust minden egyes játék esetében részletesen ki kellett dolgozni. Azonban a szoros együttműködésnek köszönhetően a játékfejlesztőkkel sikerült a DLSS-t gyorsan bevezetni az összes kulcsfontosságú játékmotorba, és így minden AAA játék gyakorlatilag a megjelenés napjától kezdve támogatta a DLSS-t.
2020 áprilisában azonban jelentős változások történtek, és az NVIDIA bevezette a DLSS 2.0-t, egy fejlettebb verziót. A második generáció speciális Tensor magokat használ, amelyek lehetővé tették egy általános mesterséges intelligencia hálózat kiképzését, amely ezután gyakorlatilag minden játékban működik. Ez tulajdonképpen még jobban felgyorsította a támogatott játékok kiterjedését. A DLSS 2.0 három képminőségi módot is bevezetett (Minőség, Egyensúly, Teljesítmény), amelyek a renderelési felbontást szabályozzák, miközben a Teljesítmény mód akár 4× magasabb felbontást is lehetővé tesz. Ez több beállítási lehetőséget és még nagyobb teljesítménynövekedést jelent a felhasználó igényei szerint.
És végül, 2022 szeptemberétől rendelkezésre áll a technológiailag rendkívül érdekes DLSS 3.0 generáció. Ez kizárólag a GeForce RTX 40 Ada Lovelace videokártyákon érhető el. A legnagyobb újdonság a teljesen új képkockák generálásának képessége. Míg a DLSS 1.0 és 2.0 esetében mindig csak „upscalingről” (alacsonyabb felbontásban történő generálás, majd átalakítás magas felbontásra) volt szó, a DLSS 3.0 új képkockák kiszámításával és beillesztésével növeli a képkockasebességet. Ráadásul minden a játékmotortól függetlenül történik, ami előnyös a támogatott játékok számának bővítése szempontjából.
A GeForce RTX videokártyák technológiai előnyét két fontos technológia szimbolizálja – a ray tracing és a DLSS. A ray tracing a valós idejű, fizikailag pontos fényviselkedés révén gondoskodik a lélegzetelállító vizuális minőségről a legigényesebb játékokban is. És a mesterséges intelligencia által működtetett DLSS technológiával kombinálva minden eddiginél jobb játékélményt érhetsz el. Mindkét fontos technológiát egyre több és több játék támogatja. Egy tipikus új AAA játék esetében már el sem tudjuk képzelni, hogy ne támogatná a ray tracinget. A ray tracing és a DLSS az NVIDIA-nak köszönhetően a videojátékok grafikai standardjává vált.
Részleteiben vizsgálva a DLSS (Deep Learning Super Sampling) technológiát azt lehet mondani, hogy elsősorban a játékok képkockasebességének növelésére szolgál a GeForce RTX sorozat videokártyáin található erős tensor magok segítségével. A videokártya csak a szükséges pixelek felével rendereli a jelenetet. A másik felét egy fejlett neurális hálózat számolja ki gépi tanulás segítségével. Az eredmény mégis fantasztikus minőségű a monitor teljes felbontásában, és nagyon nehéz észrevenni a különbségeket.
Mivel az NVIDIA a DLSS-sel kezdetektől fogva sikeres volt, az AMD-nek valahogyan reagálnia kellett. Így néhány év elteltével megjelent a FidelityFX Super Resolution (FSR) technológia. Érdekesség, hogy a FidelityFX Super Resolution nem kötődik konkrét hardverhez és nem használ mesterséges intelligenciát. Lényegében egy nyílt forráskódú megoldás, amely támogatja a DirectX 12/11 és Vulkan API-kat. Így futtatható régebbi GPU-kon is (Radeon RX5000, RX500, Vega), és használható Ryzen APU-k integrált Radeon GPU-jával. De működik NVIDIA és Intel videokártyákon is.
Ez jó hír minden játékfejlesztő számára, így könnyen és önállóan integrálhatják a technológiát saját játékaikba. Az első FidelityFX Super Resolution verziót 2021. május 31-én jelentették be. Alapját egy olyan algoritmus képezi, amely a forráskép pixeljeiből érzékeli a széleket és újraalkotja őket nagyobb felbontásban.
A FidelityFX Super Resolution második generációja 2022 májusában jutott el a fejlesztőkhöz. A jelentős újítások közé tartozik a mozgó kép jobb adaptációja és általánosságban sokkal jobb grafikai részletek. Ahogy az első FSR verzió esetében is, a második generációnál is a játékfejlesztőkön múlik, hogy támogatják-e a technológiát. Azonban elérhetők bővítmények például a Unity vagy az Unreal Engine játékmotorokhoz, amelyek nagymértékben megkönnyíti a dolgot. Mindenképpen említést érdemel, hogy a FidelityFX Super Resolution használható olyan játékkonzolokon is, amelyek teljes mértékben AMD hardveren futnak.
Az NVIDIA DLSS segítségével az elmúlt években hatalmas ugrások történtek a képminőség és a teljesítmény terén. Ezzel együtt minden készen áll az egyszerűbb integrációra az új, de akár a régebbi játékokba is. A mesterséges intelligencia teljesítményével a DLSS hálózat még tovább fog nőni és fejlődni.